Select Page

Tästä löytyykin jo pidempi vastaus blogistani Kesäkuntoon kuukaudessa, mutta kertauksena lyhyt vastaus tässä:

Kiinteän kehonmassan katoaminen painoa pudotettaessa on hieman perässä laahaava myytti. Lihasmassan säilyvyys voidaan suurimmassa osassa tapauksia (poislukien geneettistä rajaansa lähestyvät ammattilaiset) väistää kokonaan seuraavia sääntöjä noudattamalla:

  1. Riittävällä intensiteetillä (=isot painot) tehtävä voimaharjoittelu
  2. Riittävä proteiinin saanti
  3. Hieman edistyneemmillä / lähellä tavoitepainoaan olevilla tasaiset tankkauspäivät / dieettipaussit.

Suuressa osassa tutkimuksia kiinteää massaa menetetään painonpudotuksen yhteydessä reippaasti, koska tutkimusasetelmaan ei kuulu minkäänlaista / riittävätehoista voimaharjoittelua. Pahin asetelma painonpudotukselle onkin suuri määrä aerobista liikuntaa, jooga painoharjoittelun tai riittävävastuksisen kehonpainoharjoittelun korvikkeena, yhdistettynä liian vähäiseen proteiininsaantiin ja isoon energiavajeeseen.