Select Page

Mistä kananmuna koostuu?

 

Valkuainen

Valkuainen eli albumiini on pääasiassa vettä ja proteiinia, sekä hieman b-vitamiineja. Valkuaisessa on myös antiravintoaine avidiinia, joka estää esimerkiksi tiettyjen b-vitamiinien imeytymistä. Avidiini kuitenkin tuhoutuu kuumennettaessa.

Keltuainen

Keltuaisesta lähes puolet ion oleiinihappoa, eli samaa kamaa kuin oliiviöljyssä. Loput 38% on tyydyttynyttä rasvaa ja 16% monityydyttymättömiä rasvoja. Kanamunien omega-6-omega3-rasvahappokoostumukseen vaikuttaa hyvin paljolti se mitä niille on syötetty (yllättäen!). Luonnonmukaisemmin syötetyt kanat pukkaavat siis hieman parempaa jälkeä maailmaan kuin mitä keskiverto markettimunat ovat. Erikseen omega-3-dieetillä pidetyt kanat (yleensä omega-3 -lähteenä ALA), munivat omega-3-rikkaampia munia. Joissain tapauksissa kanoille syötetään myös kalaöljyä, johtaen suurempaan EPA ja DHA -pitoisuuksiin munissa, mutta nämä munat eivät maistu kovinkaan hyviltä, vaikka makulisä onkin mieto. Kala-kana-munia anyone?

Kananmunankeltuainen on erittäin hyvä koliinin lähde, ja koliinilla on monia tärkeitä tehtäviä kehon metylaatioprosesseissa, vaikuttaen aineenvaihduntaan ja aivoihin. Koliini muuntuu kehossa myös betaiiniksi, jota käytetään myös erikseen suorituskykyä parantavana lisäravinteena.

Keltuainen on myös tärkeä koliinin ja folaatin lähde, ja luomu-, ja hyvin ruokittujen kanojen kananmunissa voi olla moninkertainen määrä folaattia (foolihapon luontainen muoto) muihin verrattuna.

Kananmunat ja sydänsairaudet (lyhyesti)

Tutkimukset, joissa seurataan kananmunien syöntiä yleisesti välimeren ruokavaliota noudattavilla ihmisillä, eivät ole löytäneet linkkiä kananmunien kulutuksen ja sydänsairauksien välillä. Poikkeuksia on mahdollisesti diabeetikoilla, joissain tapauksissa.

Kananmunat raakana vs kypsennettynä

Ajoittain vastana tulee ihmisiä, joilla on käsitys raa-an kananmunan ylemmyydestä. Mielenkiintoista sinänsä, myytti raakojen kananmunien hyödyistä voidaan jäljittää käytännössä yhteen lähteeseen: Hollywood. Rocky Balboa kurluttaa alas kasan raakoja kananmunia, ja koska Rocky on kova äijä, tästä syntyi populaarikulttuuriin vuosikymmeniä elänyt myytti raakojen kananmunien maagisista lihaskasvuominaisuuksista. Tutkimusta katsoessa käy selväksi, että raakana kananmunien proteiinin ja ravinteiden imeytyminen on huomattavasti heikompaa kuin imeytyminen kypsennetyistä munista. Lisäksi edellä mainittu avidiini toimii kypsentämättömänä antiravintoaineena estäen muidenkin ravinteiden imeytymistä.

Kokonaiset munat vs valkuainen (lihaskasvu)

Kehonrakennuspiireissä suositaan usein vieläkin valkuaisten popsimista tavoitteena vähentää rasvan määrää dieetillä. Joissain tapauksissa tämä voi olla perusteltua, ja riippuu tietenkin mitä ruokaa kananmunista ollaan tekemässä. Suhteellisen tuore tutkimus kuitenkin osoitti, että lihaskasvun kannalta kokonaiset kananmunat ovat huomattavasti parempia, kuin vastaava määrä proteiinia pelkästä valkuaisesta + vastaava määrä rasvaa muista lähteistä.

Eggsit siis kokonaisina!

Yksi variaatio egg-enhanced salaatista. Tässä vain hillitysti neljä kanamunaa muiden lisukkeiden kanssa 💪🏼